در دوران قاعدگی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

دوران قاعدگی _ دوران قاعدگی، یکی از مراحل طبیعی و طبیعت‌گرا در زندگی هر زن است که معمولاً ماهیانه‌ای رخ می‌دهد. این دوره به طول مدتی از حدود 3 تا 7 روز، زنان را هر ماهه تجربه می‌کنند. در این دوران، تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. در این مقاله، به بررسی چندین نکته مهم برای رعایت دوران قاعدگی پرداخته می‌شود. با فروشگاه اینترنتی آداس بیوتی همراه باشید. معرفی دوران قاعدگی دوران قاعدگی، فرآیند طبیعی‌ای است که با تغییرات در سطح هورمون‌ها و تغییرات فیزیکی در بدن همراه است. این دوره بیشتر...

فهرست مطالب

دوران قاعدگی _ دوران قاعدگی، یکی از مراحل طبیعی و طبیعت‌گرا در زندگی هر زن است که معمولاً ماهیانه‌ای رخ می‌دهد. این دوره به طول مدتی از حدود 3 تا 7 روز، زنان را هر ماهه تجربه می‌کنند. در این دوران، تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. در این مقاله، به بررسی چندین نکته مهم برای رعایت دوران قاعدگی پرداخته می‌شود. با فروشگاه اینترنتی آداس بیوتی همراه باشید.

معرفی دوران قاعدگی

دوران قاعدگی، فرآیند طبیعی‌ای است که با تغییرات در سطح هورمون‌ها و تغییرات فیزیکی در بدن همراه است. این دوره بیشتر در دختران نوجوان بعد از رسیدن به سن بلوغ آغاز می‌شود. هورمون‌های افزایش یافته مانند استروژن و پروژسترون، باعث تنظیم خونریزی‌های ماهانه می‌شوند .

تغییرات فیزیولوژیکی در دوران قاعدگی

قابل توجه است که دوران قاعدگی با تغییرات فیزیولوژیکی در بدن همراه است که ممکن است باعث عوارض ناخوشایندی مانند درد شدید شکم ، کمردرد ، سردرد، نفخ ، یبوست یا اسهال ،  تنگی نفس و … شود. همچنین تغییرات پوستی نیز ممکن است ظاهر شود مانند ایجاد جوش و لک . دوران قاعدگی تغییرات خلق و خوی فراوانی نیز دارد .

بیشتر بخوانید : بیماری های مقاربتی و شناخت آنها

نگرانی‌ها و راهکارها

در دوران قاعدگی، دختران ممکن است نگرانی‌هایی در مورد تغییرات بدن خود و مدت زمان خونریزی‌ها داشته باشند. برای کاهش این نگرانی‌ها، می‌توان به ایجاد اطلاعات صحیح در مورد این دوره و استفاده از محصولات بهداشتی مناسب کمک کرد .

بیشتر بخوانید : بهداشت واژن و چند نکته طلایی که هر زنی باید بداند 

دوران_قاعدگی

تغذیه مناسب در دوران قاعدگی

با تغذیه صحیح و مناسب در دوران قاعدگی می‌توان به بهبود وضعیت عمومی و کاهش درد‌ها کمک کرد. از مصرف غذاهای چرب و همچنین غذاهایی با طبع سرد خود داری کنید . مصرف مقدار کافی آب و مواد غذایی حاوی آهن و ویتامین‌ها می‌تواند خونریزی‌های روزانه را تسهیل کند . مواد غذایی مورد نیاز در برنامه غذایی دوران قاعدگی از غذاهایی با طبع گرم و سرشار از آهن، ویتامین B6 مثل موز، گوجه، نان، سبزیجات، میوه های قرمز و… تشکیل شده است. اگر در دوران قاعدگی دچار یبوست می شود برای رفع این مشکل می توانید مواد غذایی حاوی فیبر مصرف کنید .

بیشتر بخوانید : بیماری های مقاربتی زنان : علائم، عوامل و راهکارها

تمرینات و ورزش‌های مفید

ورزش و تمرینات منظم در دوران قاعدگی می‌تواند از درد‌ها و ناراحتی‌های فیزیکی کاسته و به افزایش رفاه عمومی کمک کند. تمرینات هوازی ملایم مانند پیاده‌روی و یوگا توصیه می‌شوند . نیاز به تمرینات سنگین و یا حتی اجباری برای رفتن به باشگاه نیست . انجام چند حرکت کششی در منزل و انجام تمرینات سبک پیلاتس نیز به کاهش دردهای جسمی و عوارض روحی در دوران قاعدگی کمک می کند .

بهداشت دوران قاعدگی

حفظ بهداشت در دوران قاعدگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شستشوی منظم دست‌ها و استفاده از محصولات بهداشتی مخصوص این دوره می‌تواند از عفونت‌ها و بیماری‌های ناشی از خونریزی جلوگیری کند . در این دوران می توانید از شورت پریودی که طراحی خاصی برای دوران قاعدگی دارد استفاده کنید. نواربهداشتی یا تامپون خود را حتما به موقع عوض کنید زیرا تعویض دیر هنگام باعث ایجاد قارچ و عفونت در ناحیه تناسلی می شود.  بهتر است از نوار بهداشتی های عطری استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود . .فراموش نکنید که با پیشرفت محصولات قاعدگی میتوان گفت که بهترین محصول قاعدگی برای استفاده در این دوران کاپ قاعدگی است .

بیشتر بخوانید :همه چیز در مورد مزایا و معایب کاپ قاعدگی !

ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان

در دوران قاعدگی بهتر است ناحیه تناسلی خود را با آب گرم بشویید زیرا این امر باعث کاهش درد های ناشی از این دوران می شود . همچنین می توانید از ژل بهداشتی بانوان مناسب بدن خود برای شستشو و ضد عفونی کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید . توجه کنید که اصلا نیازی به شستشوی داخل واژن نیست .

بیشتر بخوانید : تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان در چیست ؟

استفاده از داروها و مکمل‌ها

در برخی موارد، استفاده از داروها و مکمل‌ها می‌تواند به کنترل خونریزی‌های شدید و درد‌های مرتبط با دوران قاعدگی کمک کند. اما توصیه می‌شود قبل از استفاده، نظر پزشک معالج را جویا شوید . پزشک معالج با انجام آزمایش ها و درنظر گرفتن تغییرات چند دوره متوالی از زمان های پریودی هر فرد مکمل های مور نیاز را تجویز می کند .

 

عوارض_دوران_قاعدگی

 

نکات روانشناختی

دوران قاعدگی ممکن است بر روی وضعیت روحی و روانی دختران تأثیر بگذارد. تغییرات هورمونی ممکن است باعث تغییرات در خلق و خو شدید و سریع دختران شود. ایجاد فضای مطمئن و پذیرش احساسات آنها مهم است . این دوران عوارض روحی فراوانی از جمله : خستگی ، استرس ، احساس افسردگی ، بی انگیزگی و ناتوانی در انجام کارها حتی کارهای روزمره ، عصبانیت زود هنگام ، زودرنجی ، حساسیت بیش از اندازه نسبت به موضوعات کوچک و … نیز دارد .

بیشتر بخوانید :چطور بدون خجالت کاندوم بخریم ؟ + چند راه حل ساده برای خرید کاندوم

دوران قاعدگی در محیط کار

ممکن است دوران قاعدگی بر روی عملکرد دختران در محیط کار تأثیرگذار باشد. کارفرمایان می‌توانند با ایجاد محیط‌هایی مناسب و اجازه به دختران برای استفاده از مرخصی‌های مرتبط با دوران قاعدگی، محیط کار مناسبی را فراهم کنند و از استرس و اضطراب ناشی از این دوران بکاهند .

زندگی اجتماعی و دوران قاعدگی

همچنین دوران قاعدگی می‌تواند بر برخی فعالیت‌های اجتماعی دختران تأثیر بگذارد. با ایجاد فضای مناسب در خانه، مدرسه و جامعه، می‌توان از دختران در این دوره حمایت کرد .

بیشتر بخوانید : کاندوم خاردار چیست ؟ + فواید و عوارض کاندوم خاردار

آموزش به دختران نوجوان در رابطه با دوران قاعدگی

نکته قابل توجه این است که آموزش به دختران نوجوان در مورد تغییرات بدنی و بهداشت در دوران قاعدگی اهمیت دارد. اطلاعات صحیح به آنها اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. همچنین به آن ها کمک می کند که با رعایت بداشت واژن از سلامت جنسی بیشتری برخوردار شوند .

پیگیری پزشکی و مشاوره

کلیدی ترین نکته در این دوران : پیگیری پزشکی و مشاوره در مورد دوران قاعدگی و هرگونه نگرانی مهم است. اگر علائم ناشی از دوران قاعدگی شدید باشند، حتماً نیاز به مراجعه به پزشک دارند . به طور کلی باید تقویمی برای این دوران در نظر گرفت و هرگونه تغییری چه از لحاظ جسمی چه روحی و حتی عقب و جلو افتادن زمان پریودی را در آن یاد داشت کرد و با مشاهده تغییرات نامتعارف به پزشک مراجعه کرد .

 

بهداشت_در_دوران_قاعدگی

حفظ محرمانگی

حفظ محرمانگی در مورد دوران قاعدگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اطلاعات شخصی در این زمینه باید محرمانه باقی بماند . لزومی ندارد شما اطلاعات شخصی دررابطه با سلامت واژن و سلامت جنسی خود را با هرکسی در میان بگذارید . بهترین مورد این است که تنها با افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید تا مبادا با راهکار ها و پیشنهادات غلط سلامت جسمی و جنسی خود را به خطر بیندازید .

راهنمای سفر در دوران قاعدگی

در صورتی که دوران قاعدگی با سفرهای خانوادگی یا تجاری همراه باشد، لازم است راهنمایی‌های لازم در مورد نحوه مراقبت در این شرایط را دنبال کرد . به طور مثال :

  • از فعالیت های بیش از حد سنگین خودداری کنید .
  • خوراکی های مفید همراه خود ببرید و ترجیحا از خوردن غذای بیرون خودداری کنید .
  • همواره از سرویس بهداشتی ها ی ضد عفونی شده و تمیز استفاده کنید زیرا واژن در این شرایط حساس تر است و به راحتی دچار عفونت می شود .
  • نوار بهداشتی یا تامپون به تعداد لازم با خود به همرا داشته باشید .
  • به موقع نواربهداشتی یا تامپون و لباس زیر خود را عوض کنید و به هیچ وجه نگذارید زمان زیادی تعویض نکرده بمانند .
  • می توانید با استفاده از کاپ قاعدگی به راحتی به سفر بروید و نگران هیچ چیز نباشید .

نگاهی به آینده

دوران قاعدگی مرحله‌ای طبیعی از زندگی هر دختر نوجوان است که پس از چند سال با تجربیات و اطلاعات بیشتر، می‌تواند با مسائل مرتبط با آن بهتر برخورد کند . نمی توان برای همه ای افراد یک نسخه پیچید ! عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ، محیط ، تغذیه ، سبک زندگی و … بر دوران قاعدگی تاثیر میگذارد . این موضوع باعث می شود دوران قاعدگی هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد .

بیشتر بخوانید : درمان خشکی واژن:علل و عوارض و تشخیص آن

نتیجه گیری

به طور خلاصه دوران قاعدگی یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است که نیازمند مراقبت و توجه خاص است. با رعایت تغذیه مناسب، تمرینات مرتب، بهداشت دقیق و پشتیبانی روانی، این دوره می‌تواند برای دختران نوجوان به یک تجربه مثبت و آموزنده تبدیل شود .

محصولات مرتبط

لباس زیر قاعدگی لیوا فارما

قیمت اصلی ۳۹۵,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۵۵,۵۰۰ تومان است.

کاپ قاعدگی لیوا فارما سایز یک صورتی

قیمت اصلی ۳۸۷,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۴۸,۰۰۰ تومان است.

کاپ قاعدگی لیوا فارما سایز دو بنفش

قیمت اصلی ۳۸۷,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۴۸,۰۰۰ تومان است.

سوالات متداول

بله، مصرف مقدار کافی آب و مواد غذایی حاوی آهن و ویتامین‌ها در دوران قاعدگی توصیه می‌شود. میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، مرغ، غلات و محصولات لبنی می‌توانند از جمله مواد غذایی مفید باشند .
بله، تغییرات هورمونی ممکن است بر روی وضعیت روحی و روانی دختران تأثیر بگذارد و ممکن است باعث تغییرات در خلق و خو آنها شود . مانند زودرنجی ، عصبانیت ، حساسیت بیش از اندازه و …
بله، در برخی موارد، استفاده از داروها و مکمل‌ها می‌تواند به کنترل درد‌های دوران قاعدگی کمک کند. اما توصیه می‌شود قبل از استفاده، نظر پزشک معالج را جویا شوید .
بله، دوران قاعدگی ممکن است بر برخی فعالیت‌های اجتماعی دختران تأثیر بگذارد. ایجاد فضای مناسب در خانه، مدرسه و جامعه، می‌تواند از دختران در این دوره حمایت کند .
له، دوران قاعدگی ممکن است بر روی عملکرد دختران در محیط کار تأثیرگذار باشد. کارفرمایان می‌توانند با ایجاد محیط‌هایی مناسب و اجازه به دختران برای استفاده از مرخصی‌های مرتبط با دوران قاعدگی، محیط کار مناسبی را فراهم کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من
خانه
logo-samandehi
درگاه پرداخت اسنپ پی